Savirzes regulēšana

Savirzes regulēšana

Vidējas klases jauns riepu komplekts izmaksā ap 200,00-250,00 €. Riepu montāža, balansēšana un ventiļu maiņa izmaksā vēl ap 30,00 €. Ja automašīnas savirze nav pareizi uzstādīta, ļoti ātri jaunās riepas tiks sabojātas. Tāpēc ir vēlams pārbaudīt automašīnas riteņu ģeometriju.

Automašīnas stūres un piekares detaļas ekpluatacjas laikā nodilst: bukses, šarnīri amortizatori u.c. Kamēr stūres un piekares detaļas ir jaunas un riteņu ģeometrija noregulēta saskaņā ar rūpnīcas specifikācijām, riepu nodilums būs atkarīgs no Jūsu braukšanas stila, intensitātes un riepu tehnisko parametru uzraudzības. Transportlīdzekļa vadīšana neradīs grūtības ne pagriezineos, ne uz līdzena ceļa. Uzstādītajām detaļām lietošanas laikā nolietojoties riteņu ģeometrija vairs neatbilst rūpnīcas uzstādījumiem. Šādā situācijā pasliktinās auto vadāmība, un ievērojami paātrinās riepu dilšana, it īpaši riepu malās.

Sagāzums

Sagāzums jeb leņķis starp riteņa centrālo vertikālo līniju un automobiļa vertikālo asi, ja skatās uz automobili no priekšpuses. Sagāzuma leņķis ir pozitīvs, ja riteņi ir noliekti no automobiļa centra. Sagāzuma leņķis ir negatīvs, ja riteņi ir noliekti uz automobiļa iekšpusi. Ja automobilim riteņu sagāzums nav noregulēts, sākas riepas pastiprināta nodilšana no vienas puses. Faktori, kas izraisa pārmērīgu riteņu sagāzi: šarnīru, sviru bukses, amortizatoru gultņu un rumbas gultņu nolietojums. Šīm detaļām jābūt stingrām, lai varētu precīzi noregulēt sagāzuma leņķi.

Savērsums

Labākais veids, kā saprast šī leņķa ietekmi uz riteņu regulēšanu, ir paskatīties uz saviem apaviem. Iedomājieties, ka jūsu apavi attēlo auto riepas. Lēnām pagrieziet kājas uz iekšu. Šādi izskatās riepas, kad automašīnai ir iekšējais savērsums. Tagad pagrieziet savas kājas uz āru. Šādi izskatās jūsu riepu ārējais savērsums. Savērsuma nepareizā regulēšana vienlaikus izpaužas ātrā abu riepu nodilumā. Ja protektors nodilst automobiļa centra pusē, tas nozīmē, ka iekšējais savērsums ir ļoti liels. Ja nodilums ir virzīts no automobiļa centra, tas nozīmē, ka ārējais savērsums pārsniedz normu. Savērsums vienmēr tiek regulēts priekšējos riteņos, bet dažos automobiļos arī aizmugurējos riteņos. Pārmērīgs savērsums var būt izraisīts ar stūres stieņa vai stūres šarnīra nodilumu, stūres reikas stiprinājumu pazaudēšanu vai ar nodilumu pašā stūres reikas mehānismā.

Pagrieziena ass garenslīpums

Ar kastera leņķi saprot leņķi starp riteņa centrālo vertikālo līniju un amortizatora asi. Kad pagriež stūri, spēks uz riteņiem tiek nodots ar stūres līstes stiepni, kas caur lodbalstu ir pievienota automobiļa balstiekārtai un grozāmasij. Par kasteri tiek saukts stiepņa sagāzuma leņķis, un tas tiek mērīts grādos, skatoties uz riteni no sāniem. Jūsu automašīnas kastera leņķis izpaužas tad, kad stūre pēc pagrieziena atgriežas taisnā pozīcijā (pareizi noregulēts leņķis). Tas pamanāms arī tad, ja, atlaižot stūri, automašīnu nes vairāk pa labi vai pa kreisi.